◊ Problemen met lezen, rekenen en spellen
Veel voorkomende leesproblemen zijn:
Leesproblemen zijn zelden het gevolg van onvoldoende intelligentie.
Bijna altijd is een leesprobleem het gevolg van een disfunctie in een van de volgende gebieden:
Veel voorkomende rekenproblemen zijn:
Het is belangrijk om dyscalculie te onderscheiden van andere rekenproblemen omdat de ondersteunende rekenstrategieën wezenlijk anders zijn dan bij de andere rekenproblemen.
Rekenproblemen hebben meestal te maken met een disfunctie in een van de volgende gebieden:
Soms liggen de leerproblemen meer op het gebied van de concentratie, het gedrag en het geheugen.
Het is goed om te weten dat de uitkomst van een intelligentie- of dyslexietest aan de ene kant wel iets zegt over de (schoolse) vaardigheden, maar daarentegen meestal geen informatie geeft over lichamelijke oorzaken die van invloed kunnen zijn op die vaardigheden.
In mijn praktijk worden leerproblemen en de bijbehorende disfuncties benaderd volgens de brain stimulating method (zie B.S.M.) aangevuld met didactische adviezen. Deze aanpak kan gecombineerd worden met een (korte) periode van remedial teaching. Ook alleen een periode van remedial teaching is mogelijk.
Als een eventuele lichamelijke oorzaak (disfunctie) niet wordt aangepakt, leveren remedial teaching of alleen maar extra oefenen soms niet genoeg resultaat op. Dan kan de B.S.M. een oplossing bieden. Dit geldt voor elke leeftijd.
Veel voorkomende leesproblemen zijn:
- dyslexie
- stotterend lezen of te langzaam lezen
- te lang spellend blijven lezen
- letters omdraaien, weglaten of toevoegen
- radend lezen
- niet begrijpen wat er wordt gelezen.
Leesproblemen zijn zelden het gevolg van onvoldoende intelligentie.
Bijna altijd is een leesprobleem het gevolg van een disfunctie in een van de volgende gebieden:
- visuele waarneming en het verwerken van die waarneming
- oogmotoriek
- auditieve vaardigheden
- controle over de ademhaling
- stressbestendigheid.
- het niet synchroon verwerken van de (auditieve) klankinformatie en de bijbehorende (visuele) letterinformatie, waardoor de automatisering van lezen en spellen wordt bemoeilijkt.
Veel voorkomende rekenproblemen zijn:
- moeizaam hoofdrekenen
- niet automatiseren van de tafels
- niet adequaat reageren wanneer – bijvoorbeeld in rijtjes met sommen - ineens moet worden overgeschakeld op een andere rekenbewerking
- niet doorzien van ons 10-tallig stelsel
- niet goed toepassen van de rekenregels
- dyscalculie.
Het is belangrijk om dyscalculie te onderscheiden van andere rekenproblemen omdat de ondersteunende rekenstrategieën wezenlijk anders zijn dan bij de andere rekenproblemen.
Rekenproblemen hebben meestal te maken met een disfunctie in een van de volgende gebieden:
- vasthouden van de auditieve informatie (de getallen moet je als echo nog even in het hoofd hebben om ermee te kunnen rekenen)
- visuele waarneming en het verwerken van die waarneming
- oogmotoriek
- kunnen uitvoeren van dubbeltaken.
- spelling
- leren van topografie en
- omgaan met de onderwerpen uit de wereldoriëntatie.
Soms liggen de leerproblemen meer op het gebied van de concentratie, het gedrag en het geheugen.
Het is goed om te weten dat de uitkomst van een intelligentie- of dyslexietest aan de ene kant wel iets zegt over de (schoolse) vaardigheden, maar daarentegen meestal geen informatie geeft over lichamelijke oorzaken die van invloed kunnen zijn op die vaardigheden.
In mijn praktijk worden leerproblemen en de bijbehorende disfuncties benaderd volgens de brain stimulating method (zie B.S.M.) aangevuld met didactische adviezen. Deze aanpak kan gecombineerd worden met een (korte) periode van remedial teaching. Ook alleen een periode van remedial teaching is mogelijk.
Als een eventuele lichamelijke oorzaak (disfunctie) niet wordt aangepakt, leveren remedial teaching of alleen maar extra oefenen soms niet genoeg resultaat op. Dan kan de B.S.M. een oplossing bieden. Dit geldt voor elke leeftijd.