Bij de remedial teaching ga ik in de eerste plaats na of de gebruikte leerstrategieën van het kind adequaat zijn. Leiden de eigen strategieën tot onvoldoende resultaat, dan is het belangrijk deze eigen strategieën te verbeteren door ze te verfijnen of aan te vullen. Om te kunnen lezen, schrijven, spellen en rekenen moet een kind vele symbolen (letters, woorden, cijfers en tekens) snel en precies leren waarnemen en deze informatie verwerken tot iets wat betekenis heeft. Daarna moet de vaardigheid geautomatiseerd worden. Als ik zicht heb op de aanwezige kwaliteit van het waarnemen, verwerken en automatiseren kan ik vervolgens bij het kind deze vaardigheden gaan verbeteren en de leerstrategieën erop aanpassen.
Ook een goede (aangepaste) uitleg blijkt veel problemen op te lossen. De huidige methoden voor het rekenen, het (begrijpend) lezen en de spelling blijken voor veel kinderen verwarrend te zijn.
Klik op lezen, rekenen en spellen voor meer informatie.
Bij de remedial teaching maak ik soms gebruik van de methodiek van Feuerstein, die sterk gericht is op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling.
- Reuven Feuerstein, Roemeen van geboorte, begon na de Tweede Wereldoorlog zijn loopbaan met de opvang van immigranten die naar Israël kwamen. Hierbij waren veel getraumatiseerde kinderen , bij wie hij het leervermogen moest onderzoeken om hen in het onderwijs te kunnen plaatsen. De ‘gewone’ testen voldeden hierbij niet en op basis van zijn praktijkervaringen ontwikkelde hij een diagnostisch instrument (Learning Potential Assessment Device, LPAD) en een denktrainingsprogramma (Instrumental Verrijkings Programma, IVP).
Het IVP is een programma dat zich richt op het stimuleren van de denkontwikkeling en reikt denkvaardigheden aan. Deze vaardigheden maken het iemand mogelijk effectiever te denken en brengen het plezier in het schoolse leren terug, wat weer het zelfvertrouwen en de motivatie positief beïnvloedt. Wilt u hier meer over weten dan kunt u de site van StiBCo bezoeken.
Ik werk in beginsel vanuit de opdrachten die de school aan het kind aanbiedt. Hierdoor is het beste zichtbaar of een kind handiger wordt in de dingen die hij of zij op school moet doen.
Ook met goede remedial teaching of andere therapieën komt het regelmatig voor dat er nog steeds ‘iets niet klopt’ met iemands (school)prestaties. Het lijkt wel of bepaalde informatie niet goed binnenkomt, niet beklijft of dat er te weinig mee kan worden gedaan. Dan is een andere invalshoek nodig om de stagnatie bij het leren te doorbreken, de B.S.M. is daarbij een prima instrument.